Szukaj

Kariera: Jak zadbać o skuteczność działania w pracy

Aktualizacja: 14 kwi 2020

Niemalże każdy z nas chociaż raz się zastanawiał, jak wyzwolić w sobie energię do działania i dlaczego ona sama w sobie nie zawsze wystarcza do tego, by odnosić satysfakcjonujące sukcesy na polu zawodowym. Na co dzień próbujemy się motywować rozmawiając z innymi ludźmi, biorąc udział w szkoleniach i konferencjach, czytając popularne magazyny i poradniki, inspirując się przykładami znanych osobistości, czy przeglądając profile wpływowych ekspertów. Jednak samo przeczytanie książki bestselerowego autora jeśli motywuje, to na krótko. Co można zrobić, aby wyjść z impasu w życiu zawodowym?

1. Poznaj przyczynę

Poświęć kilka chwil na to, aby zrozumieć przyczynę Twojej oceny własnej skuteczności. Pomocne mogą być poniższe pytania:

1) Czy w ostatnim czasie zdarzyło się coś, co sprawiło, że zmieniłeś/aś swój sposób działania?

2) Co jest najtrudniejsze w tej sytuacji? Na co masz wpływ?

3) Na ile realne są twoje aktualne oczekiwania wobec siebie oraz twojej skuteczności?

4) Czy to, co robisz jest spójne z Twoimi marzeniami i pragnieniami?

Zdarzenia losowe, takie jak problemy zdrowotne, rozstanie z partnerem czy utrata zatrudnienia lub głównego kontrahenta, mogą wpływać na znaczne obniżenie samopoczucia, zmianę naszej samoceny oraz zwiększoną obawę o przyszłość. Odczuwając smutek, żal czy przygnębienie, jesteśmy skłonniejsi do surowszej oceny naszych działań, a niekiedy nawet do preferowania radykalnych rozwiązań. Różnimy się co do naszych reakcji. Jedyni z nas wolą w takich sytuacjach powstrzymać się z wprowadzaniem zmian i przeczekać najtrudniejszy czas, inni chcieliby szybko zmienić zastany stan rzeczy, co nie zawsze jest możliwe. Obie strategie działania są skuteczne, w zależności od konkretnego przypadku. W wyjątkowo kryzysowych sytuacjach, gdy ciężko przewidzieć dalszy bieg zdarzeń, jeszcze trudniej zdecydować się na wybór odpowiedniej strategii.


2. Przeanalizuj problem

Skorzystaj z dostępnych powszechnie narzędzi, aby dokonać analizy obecnej sytuacji. Taka analiza pomoże Ci skupić się na ocenie faktów i racjonalnych przesłanek do podjęcia decyzji i znalezienia rozwiązania.

Wielu przedsiębiorcom analizy SWOT nie trzeba przedstawiać. Ta popularna technika pozwala na zidentyfikowanie słabych stron i ograniczeń twojego biznesu oraz szans i możliwości, przed jakimi stoisz. Aby zastosować to narzędzie, podziel kartkę papieru na 4 części, a następnie kieruj się poniższą instrukcją. Nie zapomnij o poświęceniu odpowiedniej ilości czasu obszarowi O, czyli możliwościom jakie przed tobą stoją. Zapewnij sobie czas i warunki do wypełnienia arkusza. Jeżeli odpowiedź na niektóre pytania będzie dla ciebie zbyt trudna, możesz zapytać o zdanie zaufane osoby.


A) S – silne strony

Odpowiedz na poniższe pytania:

1) W czym jesteś naprawdę dobry/a? Co Cię wyróżnia spośród innych osób?

2) Które z twoich naturalnych talentów możesz jeszcze bardziej wykorzystać w pracy?

3) Jakie są mocne strony twojego biznesu?

4) W jaki sposób zidentyfikowane mocne strony pozwolą wykorzystać nadarzające się szanse?

5) Czy zidentyfikowane mocne strony pozwolą przezwyciężyć zagrożenia?

B) W – słabe strony

Odpowiedz na poniższe pytania:

1) Jakie są słabe strony zaistniałej sytuacji?

2) Czy zidentyfikowane słabe strony nie pozwolą na wykorzystanie nadarzających się szans?

3) Czy zidentyfikowane słabe strony wzmocnią siłę oddziaływań zagrożeń?

4) Które słabości chcesz zniwelować?

5) Po co chcesz to zrobić i w jaki sposób?

C) O – możliwości

Odpowiedz na poniższe pytania:

1) Jakie nowe możliwości i szanse się pojawiły? Postaraj się wypisać wszystkie potencjalne możliwości nawet, gdy niektóre wydają się tobie na ten moment zbyt nierealne.

2) Które z nich mogą być wykorzystane już dzisiaj i w jakim zakresie? A które później i kiedy?

3) W jakich instytucjach możesz uzyskać pomoc?

D) T – zagrożenia

Odpowiedz na poniższe pytania:

1) Czego chcesz uniknąć?

2) Na jakich zagrożeniach chcesz się szczególnie skoncentrować?

3. Zadbaj o siebie

Nie zapomnij o tym, aby zadbać o siebie w tej trudnej sytuacji. Pamiętaj o czasie na odpoczynek, odpowiednią ilość snu, a także o aktywności fizycznej i prawidłowym odżywianiu. Zatroszcz się o swój komfort fizyczny i psychiczny. Postaraj się każdego dnia poświęcić choć chwilę na robienie tego, co lubisz najbardziej. Pozostań w kontakcie z ważnymi dla Ciebie osobami.


4. Wyznacz priorytety

Na co dzień praktycznie wszyscy jesteśmy zabiegani i przeładowani informacjami. Zastanów się, czy nie zobowiązałeś/aś się do wykonania zbyt wielu zadań w zbyt krótkim czasie.

1) Z czego możesz zrezygnować?

2) Co się stanie, jeśli tego nie zrobisz?

5. Zapytaj o pomoc

Jeżeli już dłuższy czas jesteś w impasie i próbowałaś/eś powyższych i innych metod na poprawienie swojej skuteczności, zapytaj o pomoc innych. Być może potrzebujesz też wziąć udział w indywidualnych konsultacjach, aby dowiedzieć się o sobie czegoś więcej i zrealizować założone przez siebie cele z sukcesem. Jeżeli tak jest, sesje life coachingu mogą być dla ciebie odpowiednim rozwiązaniem. Umów się na konsultację online.

Osoby znajdujące się w silnym emocjonalnie kryzysie zachęcamy do skorzystania z pomocy wykwalifikowanego psychologa lub psychoterapeuty.


Literatura;

Ćwiczenie SWOT zostało opracowane na podstawie artykułu Koziar M. Analiza strategiczna SWOT/TOWS krok po kroku. Wybór strategii, http://www.jaknapisac.com.Dostęp: 2.04.2018

55 wyświetlenia0 komentarz